jufmicheleusa2014.reismee.nl

dinsdag 21 oktober 2014

Dag 6 zuidpuntje van New York

Eigenlijk een bijzonder dagje vandaag. Een dagje zonder woorden.. we bezochten namelijk het 9/11 museum. Een raar sfeertje hangt daar, veel indrukken opgedaan en ons toch echt beseft dat je zoiets echt niet mee wil maken. Wat moet dat vreselijk geweest zijn voor de mensen in de stad.

Stukje geschiedenis: op 11 september 2001 werd een aanslag gepleegd op de Twin Towers. Een aantal terroristen volgen met een gekaapt vliegtuig de toren in. Een vliegtuig in de ene toren en een ander vliegtuig in de andere toren. De terroristen hadden de vliegtuigen gekaapt. Dit waren gewoon binnenlandse vluchten in Amerika. Op diezelfde dag vloog ook een vliegtuig in het Pentagon (regeringsgebouw) en eentje stortte neer in de woestijn. Het totaal aantal slachtoffers van deze aanslagen is 2977 mensen. Dat waren de mensen in de towers maar ook in de vliegtuigen. Er zijn ook veel hulpverleners omgekomen.

Wij gingen het pas aangelegde museum bezoeken. Het museum is deels ondergronds. Je ziet als het ware een driehoek en dan heb je zo zicht op de muren die de aanslag overleefd hebben.

Je komt binnen in een grote hal waar je zicht hebt op de muren. Zeer indrukwekkend dit.

Je ziet steeds stukken metaal die gewoon zijn afgebroken door de aanslag. Bizar om te zien.

Een stuk trap hebben ze ook neergezet. Je zou denken dat iedereen door de trap wel uit zo’n gebouw kan gaan. Nee dus. De trappen waren aan de zijkant en na elke verdieping moet je weer nieuwe deuren openen om bij een volgende trap te komen. Dat ging niet omdat er toen al delen verwoest waren door het instorten. Maar 18 mensen hebben het gebouw verlaten dmv de trap.

Een aardige vrouw vertelde ons veel informatie over het proces.

We zagen ook nog een kapotte televisietoren. Deze stond boven op het gebouw. De tijd op de dit stuk metaal stond stil om 9.28 uur, het moment van de aanslag.

Verder was er nog veel te zien. Spullen van slachtoffers, een hele muur vol met alle foto’s van de mensen die zijn omgekomen, kapotte brandweerauto’s en nog veel meer.

Beneden werd meer aandacht besteed aan de vliegtuigcrash zelf. Daar was ook van alles te bekijken. Een raar detail was de je op film zag hoe de aanslagpleger gewoon met wapen! door de veiligheidsmaatregelen gingen. Je zag dat een van de mannen net deed alsof hij zijn veter strikte maar ondertussen gauw het detectiepoortje uitzette.

Gek dat het toen nog kon. Maar ja het is ook alweer 13 jaar geleden. We kwamen nog een vrouw tegen in de metro. We praatten even met haar. Ze zei dat ze erbij was in New York tijdens de aanslag. Je zag dat het haar na al die jaren emotioneel toch nog wat deed. Daarbij merkte de vrouw op dat zoiets niet meer zou kunnen gebeuren nu. Mensen zijn veel wijzer en de communicatie gaat een stuk beter en sneller dan toen.

Op de plaats waar toen de Twin Towers stonden staat nu de Freedom Tower. Een mooi gebouw, alsof deze er altijd al gestaan heeft.

Toch een beetje onder de indruk gingen we naar het vrijheidsbeeld. Ohh mooi blijft zij. We konden ook Ellis Island zien. Het eilandje waar vroeger de vluchtelingen aan land kwamen.

Weer verder aan de wandel richting de Brooklyn Bridge. Deze brug is een hangbrug gemaakt van staal. De brug hangt aan staalkabels waarvoor een totaal van 5657 km staaldraad is gebruikt.

Je kunt er helemaal overheen wandelen. In het midden is een soort uitkijkpunt waar wat uitgelegd wordt hoe de brug gemaakt is. We wandelen er overheen en weer terug.

Vervolgens aan de wandel naar Wall Street. Ja ook daar valt een hoop te zien. George Washington, mooie gebouwen en nog veel meer. Het viel op dat het daar wel heel erg druk was. Maar ja, wat wil je rond 17.00 uur. Dan gaan de kantoren toch gewoon uit?

’s-Avonds nog even naar Times Quare geweest. Het lijkt wel overdag met al die lichtreclames.

Liefs Michele en Celeste

André Hardeman

Wat een indrukwekkend verhaal maar mooi om te lezen.
Kreeg er zelf weer even een brok in de keel van.
Bedankt!