jufmicheleusa2014.reismee.nl

zaterdag 18 oktober 2014

Hoera, vandaag geen last meer van een jetlag. Pff gisteren zo vroeg wakker, vandaag gewoon lekker op tijd wakker geworden. Dat gaf gelijk de gelegenheid om nog even te face-timen met het thuisfront.

Vandaag met de metro op pad naar de bezienswaardigheden. Op het programma staat Arlington, Pentagon en Capitol.

Maar we beginnen de dag natuurlijk met een Starbucks ontbijtje. Die nuttigen we in het park. Wat opvalt is de hoeveelheid mensen die er niet zijn. Oh ja, het is zaterdag dan wordt er bijna niet gewerkt. Dat is goed te merken. Als we op weg gaan naar het metro station is deze gesloten! Ahh verder op in de straat kun je er wel in. Dus lopen we naar de volgende halte.

Arlington ligt buiten de stad dus moeten we wel met de metro. Eerst maar even klungelen met een kaartje.. Hoe krijgen we een kaartje uit die automaat die alleen maar pasjes geeft. We krijgen hulp van een bediende. Het gaat niet van harte maar toch. 2x kaartjes voor de blauwe metrolijn a 2,75 per stuk. Geen geld, je mag zo lang blijven zitten als je wilt, als je maar niet boven de grond komt. Mooi systeem.

We stappen uit in Arlington centrum. Daar is de roltrap stuk, dus hup 50 treden omhoog klimmen. Goed voor de conditie….

We komen aan bij het grote Arlington National Cemetery. Wauw wat mooit. Dit is de begraafplaats waar meer dan 330.000 militairen liggen. Het is een groot landgoed van 252 ha. Dus een flinke wandeling voor ons.

Er is veel te zien. De stenen staan loodrecht naast elkaar. De verschillende oorlogen, waar de slachtoffers vielen, zijn ingedeeld sectoren. Eerst komen we langs Korea, wat veel dan. Toen op weg naar een deel wat je volgens de dame bij de balie gezien moet hebben.

Het graf van de Kennedy’s. Het park is groot maar ook met veel bergen en heuvels. We klimmen wat af. Links en rechts horen we wat Amerikanen mopperen van: oh no.. not an other stairs! Wij, met onze hollandse conditie, hebben nog weinig ongemakken.. Enfin boven aangekomen zien we het graf van John F. Kennedy. Indrukkendwekkend is de vlam die brand. Die is op de dag van zijn begrafenis door zijn vrouw Jackie aanstoken en brand eeuwig.

Diverse familieleden van Kennedy liggen op dit stukje groen.

Toen richting het old Amphitheater. Weinig te zien, een beetje vervallen. Jammer een prachtig plekje was het. Ondertussen nog heel veel grafstenen gezien. Daarna liepen we weer naar beneden richting het Memorial Amphitheater. Hier worden op Memorial Day de diensten gehouden. Er wordt daar dan de eer bewezen aan de mannen die voor hun land gevallen zijn. Ook worden er vaak militaire ceremonies gehouden. Wat groot is dat. We mochten even op de grote stoel hihi. Als echte toerist neem je dan natuurlijk een foto…

Ondertussen hoorden we een bel. Oh rennen naar het graf van de onbekende soldaat. Daar gebeurde iets bijzonders. Er was juist wisseling van de wacht voor dat grafmonument. We werden geacht stil te zijn en doodstil te staan tijdens deze ceremonie. Er werd een soort taptoe geblazen, een krans gelegd door schoolkinderen een andere soldaat nam de wacht over. Heel heel indrukwekkend dit!

Het graf van de onbekende soldaat bevat de resten van de onbekende soldaten die omkwamen tijdens de oorlog.

Verder nog even gekeken bij het Arlington House (het huis waar de familie vroeger woonde), het graf van Pierre L’enfant (architect die de stad Washington heeft ontworpen) en het Seabees Memorial (een monument dat gewijd is aan de Amerikaans marine)

Na ruim 3 uur wandelen en kijken kwamen we weer bij de uitgang. Moe maar voldaan. We dronken en wat en gingen op weg naar… het Pentagon.

We wilden eerst lopen naar het Pentagon, maar helaas er was geen voetpad. Alleen een drukke autoweg, dus dat deden we maar niet. Dus weer met de metro naar het Pentagon.

Het is was nog een flink stukje met de metro, dus blij dat we deze keer even de makkelijke weg genomen hadden.

We stapten uit en kwamen boven de grond. Wat gelijk opviel was dat er overal borden stonden van NIET FOTOGRAFEREN en er is heel veel politie op de been in en om het gebouw. Dus geen leuke plaatjes voor jullie. We durfden het echt niet aan.

Het Pentagon is een zeer imposant gebouw. Het is gemaaktuit, de stenen dan, uit zand en grind uit de bijgelegen Potomac River. Het is het grootste kantorengebouw van de wereld. Het is zeer efficient gebouwt, want het kost maar 7 minuten om van de ene naar de kant te komen.

Het Amerikaanse Ministerie van Defensie is hier gevestigd. Dat verklaart al die veiligheidsmaatregelen.

Op 11 september 9/11 werd er een aanslag gepleegd op het Pentagon. 184 mensen kwamen hierbij om. Naast het Pentagon is er dan ook een monument gemaakt waarbij elk slachtoffer zijn eigen monumentje heeft.

Vervolgens weer de metro in om naar de hele andere kant van de stad te gaan! We gingen naar het Capitol.

In het Capitol is de regering gevestigd. Helaas stond deze in de steigers en konden we deze niet goed zien. Bovenop de koepel staat Liberty of Freedom. Een reusachtig beeld.

We hebben het bezoekerscentrum nog wel even bezocht.

Veel overheidsgebouwen mag je alleen bezoeken als je Amerikaans Staatsburger bent, en helaas dat zijn we niet. Dus doen we het zo maar.

Uit gekeken en nog van alles gezien nl. LIberty of Congress (grootste bieb ter wereld) en nog veel meer mooie gebouwen en dingen.

We liepen terug over de Pennsylvania Avenue naar het Witte Huis en zo naar ons hotel.

Het was een mooie dag.

Morgen is ons laatste dagje hier. Dan gaan we met de trein naar New York, dat is spannend!

tot gauw

Liefs Michele en Celeste