jufmicheleusa2014.reismee.nl

maandag 20 oktober 2014

dag 5, de toerist uithangen in New York

Vandaag heerlijk geslapen in ons hotelbedje in New York. We hebben een mooi hotel aan 8th Avenue. We zitten op de 37ste verdieping en hebben een prachtig uitzicht over de Hudson River. Het was steeds mooi helder en zonnig weer dus we konden ver kijken.

een prachtig gezicht zo de zonsondergang vanaf je hotelkamer.

We gingen weer op pad vandaag. We begonnen de dag met een ontbijtje bij Starbucks. We hebben meestal hetzelfde, 2 bagels en 2 café Latte. Hmm heerlijk om de dag zo te beginnen.

Empire State Building stond er als eerste op de planning. Dat is hier vanaf het hotel praktisch om de hoek dus we liepen er zo heen. Rond 10 uur waren we er. Wauw wat een mensen al, die ook dit gebouw wilden bezoeken.

Het Empire State Building is een van de hoogste wolkenkrabbers van New York. Het gebouw is in 1931 gebouwd. Als je dat bouwproces volgt dan zie je op de foto’s wat een groot project dat geweest moest zijn. Er werken meer dan 4000 mensen per dag aan! Het gebouw is 443 meter hoog.

Oorspronkelijk zou het 86 verdiepingen hoog zijn, maar er werd een 46 meter hoge aanlegmast voor zeppelins opgezet. Momenteel is de mast in gebruik als televisie- en radiomast.

De lift doet er ongeveer 33 seconden over om de 80ste verdieping te bereiken. (daar stopt deze eerst) Hier moet je er uit en loop je een rondje over de verdieping. Ze ziet dan hoe het gebouwd is. We hadden een Amerikaanse audiotour bij ons, die ons van de achtergrond informatie voorzag. Gelukkig is ons Engels best goed, zodat we dit makkelijk konden volgen.

Van de 80ste verdieping neem je nog een lift naar de 86ste verdieping. Hier is het platform waarbij je rondom het gebouw kunt lopen. Vanuit hier heb je een prachtig uitzicht over de stad.

op een van de uitzichtpunten op het platform zie je dit

Toen we weer beneden waren gingen we na de lunch opzoek naar wat andere toeristische plekjes. Allereerst New York Public Library of te wel de openbare bibliotheek van New York. Een zeer mooi gebouw van buiten maar ook zeker van binnen. De plafondschilderingen zijn zooo mooi!

Maar er zijn er natuurlijk ook boeken. Er zijn boekenplanken met een totale lengte van 140 kilometer waarbij er ongeveer 7 miljoen boeken staan. Ze hebben 10.000 bladen te lezen uit 128 landen. De leeszaal is tegenwoordig geen leeszaal meer maar een WIFI-zaal waarbij iedereen op een laptopje zit te werken.

Het volgende gebouw in ons reisgidsje was Grand Central Terminal (treinstation) Wat binnen als eerste opviel was de informatiekiosk. Deze vierzijdige klok geeft aan alle kanten de tijd aan. Het plafond was gewelfd en daar zag je sterrenbeelden in. Het is niet alleen een mooi gebouw maar het is gewoon een station dus de reizigers renden af en aan.

Volgende gebouw was het Chrysler Building. Jammer dat je daar niet omhoog kunt, maar het is een kantoorgebouw dus er werd gewerkt. Je kunt wel in de lobby kijken waar ze het bouwproces van het gebouw keurig uitleggen aan de hand van foto’s.

Te voet weer verder langs de diverse gebouwen uit het boekje waaronder het Daily News gebouw.

Aan het einde van de straat lag het gebouw van de Verenigde Naties. De vlaggen die ervoor staan, zijn van alle landen. Ze staan op alfabetische volgorde. De Nederlandse vlag hadden we snel gevonden. Het gebouw wordt heel streng bewaakt. Je komt er niet zomaar binnen. Een aantal Chinese mensen waren er aan het demonstreren maar zij werden gauw de andere kant opgestuurd.

Dit gebouw was het verste weg van ons hotel dus begonnen we aan de terugreis. Onderweg nog wat leuke plekjes gezien waaronder Sint Pauls Kathedraal. Jammer daar was weinig te zien, deze stond zelfs binnen helemaal in de steigers.

Als laatste Rockefeller Center gezien. Er ligt een schaatsbaantje voor, daar werd druk op geschaatst. Ook leuk met 17 graden boven nul!

In de omgeving hiervan vind je de NBC (dat is een televisiezender) studio’s. Een hoop neonlichtbalken en veel reclame voor hun programma’s. We hebben gisterenavond een stukje van The Voice gezien met o.a. Fahrell en Adam Lavie. Precies het zelfde programma als bij ons alleen dan met Amerikanen.

Via de Times Square bereikten we ons hotel weer.

’s Avonds deden we echt Amerikaans. We gingen eten bij een Amerikaanse diner. Dat was leuk. Alleen konden we amper de helft van het gekregen eten op, zoveel kreeg je!

Tot gauw

Xx Michele en Celeste