jufmicheleusa2014.reismee.nl

1e dag Washington, 's middags

Na een bezoek aan het Washington Monument gingen we de The Mall op. Dat is een soort boulevard tussen het Capitol en het Washington monument. Hier zijn veel bezienswaardigheden te zien.

Allereerst kwamen we bij het National WWII Memorial. In de oorlogen waarbij Amerika betrokken was, vielen heel veel doden. Een zeer indrukwekkend monument is dit. Het is erg groot. Je weet bijna niet waar je moet kijken als je ronddraait.

Watals eerste opvalt is de Freedom Wall. Dat is een muur met gouden sterren erop. Het zijn er 4000. Deze herinneren aan de gestorven soldaten.

Aan de andere kant staat 56 granieten zuilen. Dit beelden de Amerikaanse staten uit waarbij soldaten gesneuveld zijn. Aan de zuilen hangt een granieten krans met eikenbladeren en tarwe. Het is een mooi en zeer indrukwekkend geheel.

Toen weer aan de wandel richting Lincoln Memorial. Een hele mooie tempel viel ons gelijk op. Er zitten 36 dorische zuilen aan. Lincoln bevindt zich in de tempel. Een groot beeld van Lincoln is daar te zien. Ze zeggen dat Lindcoln uitkijkt over het reflecting pool. Waardoor hij een mooi uitzicht heeft op het andere monument.

Lincoln z’n beeld is enorm. Hij zit in een stoel. Zijn beeld komt uit 28 blokken wit marmer. Het lijkt net of hij de toespraak hield.

Na alles goed bekeken te hebben wandelden we weer verder. Op naar het Vietnam Veterans Memorial. Hier is een grote muur te zien, die in een driehoek staat. Een punt wijst naar het Lincoln Memorial en de andere punt wijst naar het Washington Memorial. Op de muur staan de namen van 58.000 Amerikanen in de Vietnam-oorlog. Veteranen en familieleden laten op deze plek bloemen achter van hun overleden dierbare.

Omdat dit monument nogal abstract is werd er later een beeld van 3 soldaten toegevoerd. Er was nl. nog wat commentaar geweest dat het beeld te kaal was.

Verder aan de wandel naar het Koran War Veterans Memorial. Dat was erg bijzonder. De strijd die hier uitgebeeld wordt, is bijna de vergeten strijd. Hierbij waren zo’n 1,5 miljoen Amerikanen betrokken. De beelden kun je van voren of van achteren bekijken. Wat opvalt is dat de soldaten hun poncho’s aanhebben. Dit duidt op het slechte weer tijdens de oorlog.

Aan de voorkant van de beelden zie je nog een zwarte granieten muur waar de beeltenissen van ruim 2400 veteranen opstaan.

We liepen het parkje verder door op naar het volgende. Martin Luther King Jr. Memorial was aan de beurt. Dit grote beeld bestaat uit grote natuurstenen platen en aan de achterkant komt Martin Luther King tevoorschijn. Wat opvalt is de strenge gezichtsuitdrukking.

Toen verder aan de wandel, door de Tidal Basin, op naar het Franklin D. Roosevelt Memorial.

Een van de grootste monumenten. Dit bestaat uit 4 delen. Dit geeft de vier ambstermijnen weer. Naast beelden staan er ook watervallen. Roosevelt is de enige president die 4 termijnen president is geweest in Amerika. Roosevelt zie je in het begin in een rolstoel. Dit komt omdat hij vroeger polio had gekregen en daar verlamde benen aan over gehouden had. Zijn hondje Fala komt ook overal in terug.

Veel gezien ondertussen. Verder door de Tidal Basin naar Jefferson Memorial. Hier zie je een zuilen met een koepel. Midden in de koepel staat een groot beeld van Thomas Jefferson. Hij kijkt naar het witte huis. Het beeld is 6 meter hoog en weegt ca. 6000 kg.

Wat een indrukken hebben we vanmiddag opgedaan! We gingen lopend(!) oef toch wel ver, richting ons hotel.

Met een voldaan gevoel kwamen hier aan. We konden zeggen, gelukkig hebben we de foto’s nog. Dit was zeer de moeite waard vandaag.

Morgen met de metro op pad naar Arlington, Pentagon en Capitol.

Liefs Celeste en Michele