jufmicheleusa2014.reismee.nl

1e dag Washington, de ochtend

Ziezo, we zijn wakker geworden in deze wereldstad! Een beetje met een jetlag maar goed. We waren vroeg wakker maar ja, dat is juist handig als je veel van plan bent.

Het hotel is prima. Het ligt midden in het centrum waardoor je alles gewoon kan lopen. Dat vinden wij erg handig want als je loopt zie je veel meer dan wanneer je met de metro gaat.

Vandaag stond er veel op de planning. Maar dit alles lag heel dichtbij elkaar dus hup op pad.

Maar eerst een ontbijtje. Grappig om te zien dat iedereen hier gewoon opstraat ontbijt. Nee niets een boterham thuis. Gewoon met je koffie in je hand doorrennen naar de plaats van bestemming. Heel soms neem je er even een muffin bij dat hapt lekker weg en zo verlies je geen tijd.

Wij houden het gewoon bij een Starbucks ontbijtje, 2 koffie Latte en een bagel met boter en Philedelpia. Idiote hoeveelheden smeerkaas krijg je erbij. Een kuipje van 100 gram! (Daar smeer ik thuis tig boterhammen mee.. maar ja we zijn in de States he) We hadden een parkje gevonden om ons ontbijtje te nuttigen. Leuk om al die mensen die langs vliegen eens te observeren!

Toen op pad naar het Witte Huis. Opeens moesten we stoppen terwijl het licht op oversteken stond. We hoorden veel lawaai en ja hoor.. daar ging hij.. President Obama! Een flinke colone van 15 auto's, motors en natuurlijk 2x de pantserbolidie. Lachen dit!

Vervolgens naar het witte huis. Wat leuk om te zien. Er omheen gelopen en naar het visitors house geweest. Daar was een tentoonstelling van gebruiksvoorwerpen uit de het witte huis. Vanaf 1791 woont hier de Amerikaanse President. Er hebben er dus al heel wat gewoond. Een prachtig aangezicht was het.

In de omgeving hebben we de diverse gebouwen gespot. Zoals DAR Building, OAS Building, Eisenhower Building, Lafayette square, Treasury Building enz. We raakten niet uitgekeken. Zoveel moois was er te zien.

Daarna zagen we al in de verte het Washington Monument. Een gedenkteken gemaakt van 36.000 brokken marmer en graniet. Een grappig weetje is dat er in 1848 gebouwd werd maar toen was het geld op. Na 25 jaar gingen ze weer verder. Je kunt de kleurverschil qua steen heel goed zien! In 1879 was het eindelijk af. Het monument telt 897 treden naar de top.

Om het monument heen staan de vlaggen van de 50 Amerikaanse Staten.

Vervolgens gingen richting The Mall. Daar zijn vele bezienswaardigheden te zien. Maar in het logje, dag 1 middag, vind je daar meer van.

xx Michele en Celeste